Herfstvakantie struggles

Zijn we weer!
Mijn laatste blog was ergens in mei toen ik op een roze wolk zat omdat ik weer mocht werken. 
Inmiddels heb ik een hele verhuizing achter de rug en heb ik een enkele groep 3 i.p.v. groep 3/4. 
Maar de reden waarvoor ik weer een blogje schrijf is niet omdat ik een andere groep heb op een andere locatie..

Maar omdat ik me zorgen maak. 
Heel erg zorgen. 

Het is herfstvakantie en eigenlijk zou ik moeten genieten van de regen die tegen de ramen klettert, mijn pas gepoetste huis en de eerste toets van mijn studie die ik aan het schrijven ben. 
Maar in plaats daarvan ben ik met mijn hoofd bij het nieuws en bij de schatjes van groep 3. 
Steeds vaker hoor ik het woord 'lockdown' en dat bevalt me niet. 
Wat me laatst wel beviel is dat gezegd werd: 'het onderwijs is te belangrijk' 
Juist ja, precies dat!

Want dat woord lockdown dat is me toch iets verschrikkelijks. 
Ik zit hier gewoon al plannen te bedenken voor het geval dat.. 
Terwijl ik daarnaast ook het nieuwe thema voorbereid want dan kunnen we weer lekker aan de slag in de klas. 
Dubbel.. 
Ik heb er zelfs al van gedroomd dat ik alle kinderen thuis les kwam geven omdat de scholen dicht waren.
Haha, zie je het voor je met 28 kinderen en dus 28 verschillende gezinnen? 

Nou, genoeg gezeur en geklaag voor vandaag. Ik ga verder met het voorbereiden van dat thema en misschien dat ik daarna toch nog een beetje concentratie op kan brengen voor die toets!
Duimen jullie mee voor een goede afloop komende dinsdag?

Help!

Joehoe, 

Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Ik heb dus ECHT iets of iemand nodig die de tijd kan terug draaien. 
De tijd een beetje verder spoelen kan opzich ook wel hoor. 
OF terugdraaien naar afgelopen maandag 8.15uur. 
OF vooruitspoelen naar donderdag om 8.15 uur. 
Ik heb toch twee MEGA fijne dagen gehad! Niet te geloven. 
Wat heb ik het aller mooiste en leukste beroep van de hele wereld. 
Dus... 
Als je me kunt helpen... Let me know! 

Back to school

Gisteravond begon het al..
Lekker op tijd naar bed en gelukkig was ik ook wel moe. 
Na een vakantie slaap ik meestal slecht, dus dat zal nu ook wel gebeuren dacht ik. 
Dat soort dingen moet je niet denken, want ja, half 2 heb ik nog op de klok gezien, yes!
Als dan om 6.40u je wekker gaat, dan schrik je toch wel even als je in de spiegel kijkt. 
Althans.. Dat is bij mij zo. De wallen raakten nog net m'n enkels niet. 

Maaaaar ik was blij, ik mocht weer les geven!!
Inmiddels is die eerste lesdag voorbij, is half 4 net voorbij en zit ik al thuis. 
Niet even lekker bij gekletst met collega's, niet nog even gauw die werkboekjes nakijken. 
Nee, lesgeven en hoppa naar huis. Jakkie, niks voor mij!

Wel was ik mega blij (zacht uitgedrukt) dat ik de helft van de klas weer zag vandaag! 
Wat waren ze LIEF!!!!! Niet normaal!
Ze pakten zo snel de draad weer op, dat is gewoon bijzonder!
Na een 'kring' / vertelronde van 20 minuten (normaal 15 minuten met de hele klas), zijn we aan het werk gegaan. 
Werktempo was niet helemaal zoals ik van ze gewend ben, maar wat verwacht je na zo lang thuisonderwijs. 
Het belangrijkste was: de kop is eraf, de regels zijn goed nageleefd, iedereen deed zijn best en we zien elkaar weer! 
Happy me, happy kids! 
Morgen de tweede helft van de groep.. Ik ben benieuwd!

Vakantiemood

De meivakantis is al lang en breed voorbij en ik krijg ook eens vakantiefeelings.

Beetje laat.. Misschien omdat we een drukke meivakantie hebben gehad.

Nu lig ik dan in de zon te bakken, met m'n 0,0 en een dikke laag zonnebrandcreme op mijn gezicht. Denkend dat het een heerlijk zonnige zondag is en dat ik MORGEN EINDELIJK WEER KAN LESGEVEN!!!

Alleen... het is pas zaterdag. Volgens mij is een weekend nog nooit zo langzaam voorbij gekropen. En het feit dat deze keer zaterdag mijn poetsdag was i.p.v. zondag (ligt aan Kevin.. zijn weekend werkdag is mijn poetsdag, dus meer qualitytime samen op zijn vrije weekenddag) helpt ook niet echt.

Het kan voor mij niet snel genoeg gaan hoor... Hebben jullie er, ondanks alle 293729263 regeltjes, ook zo'n zin in?? 

Eerst morgen moederdag 'overleven'. Zelf vind ik moederdag wel gezellig. De eerste moederdag dat ik bij de moeders langs ga omdat we niet meer bij hen wonen. Heeft ook wel iets. Alleen Kevin vindt het tafereel allemaal een beetje minder gezellig haha.

 

Gaan jullie nog iets leuks doen?

Tot maandag of dinsdag!!!

Smile tot achter m'n oren - nog maar 4 nachtjes!

Jaa, nog 4 nachtjes en ik mag weer op school werken!!!
Hoera! Ik ben zo blij lalala
Vandaag ging ik de klas in orde maken. Alle tafels goed zetten en een leuke kleurplaat op de tafeltjes leggen. 
Met een smile tot achter mijn oren reed ik richting school. 
Ik besef me steeds meer en meer dat ik het aller, aller, allerleukste beroep heb dat bestaat! Als je toch alleen maar blijer wordt als je naar je werk rijdt, MOET je wel een leuk beroep hebben.. 
Eenmaal daar aangekomen, was ik blij mijn collega's weer in het echt te mogen zien en spreken, yes!!
Ik ging aan de slag met het maken van een opstelling die we normaal alleen hebben als we schoolontbijt o.i.d. hebben. 
Alleen nu met de gedachte dat iedereen genoeg afstand van elkaar kan en moet houden. Ja, ook de kinderen. 
Kasten allemaal langs de zijkant, afscheid genomen van de geliefde bouwhoek (want elke dag de materialen poetsen zie ik eerlijk gezegd niet zitten...), tafels schoon, naamkaartjes gemaakt en het halletje toch maar een beetje gezellig ingericht. 
Ik vind het in de klas maar een beetje een kille bedoeling, ondanks dat ik mijn best heb gedaan om alles gewoon gezellig in te richten. 
Waar ik wel mega enthousiast over ben, en ik hoop echt dat het werkt, zijn de postvakjes. 
Elk kind heeft een eigen postvakje, waar nu nog een persoonlijk berichtje van mij in zit! Met een kleine verrassing omdat ik alleen maar kanjers in de klas heb natuurlijk. We kunnen elkaar brieven schrijven, omdat niet iedereen elkaar kan zien in de klas natuurlijk. 
De dagplanning hangt op, de weektaken zijn in de maak en deze juf is er meer dan klaar voor. 
Tot heeeeeeeeeeeeeel snel!! Nog 4 (of 5 voor sommigen) nachtjes!!
Toedeloe!!

Doei vakantie

Zondagmiddag is het al.

Jeetje wat is deze meivakantie snel voorbij gegaan! De meivakantie is een van de vakanties waar ik altijd een beetje tegenop zie. Net als de herfstvakantie.

Vaak vervelend weer en voornemens om NIKS aan schoolwerk te doen. Dat maakt vakanties soms saai.

Maar deze... die is GEVLOGEN! 

Eerst de verjaardag van Kevin, toen keuken afbreken en elke dag koken op een campingstel en afwassen in de deur van de oven (bij slecht weer) of buiten op de tuintafel (en eerst water koken, want ja, alleen maar koud water in de garage..) daarna geregistreerd partnerschap, daarna nieuwe keuken!

En op die laatste ben ik toch verliefd!! Kijk maar naar de foto, misschien snap je dan waarom!

Waar ik een beetje minder verliefd op ben is de hoeveelheid stof die deze twee weken met zich hebben meegebracht. 

Werkelijk alles lag elke dag opnieuw weer vol stof. En dan elke avond met je doekje en een sopje overal overheen... Wetende dat het de volgende dag weer hetzelfde is.

En poef, toen was de vakantie voorbij.

Een beetje stom, maar ik ben ook wel heel blij. De dag dat ik alle lieve kinderen weer mag zien komt steeds dichterbij! Natuurlijk met allerlei regeltjes, maar daar komen we ook wel overheen denk ik zo... Ik probeer altijd overal het positieve van in te zien en ik denk dat het ons zeker gaan lukken, zelfs met alle regeltjes waar we ons aan moeten houden (ik haat regels, daarom heb ik ook geen lijst met 'regels van onze klas' in de klas ophangen, ssssst) 

 

Zo, mijn pauze is voorbij. Ik ga verder met de grote poetsbeurt van het huis. Dan is ECHT alle stof weg (haha, zou ik willen...) 

Dikke knuf van de juf en tot heeeeeeeeeel snel!!!!!!! Jeeej!!!

Vakantie update

Joehoe, daar ben ik weer een keertje hoor!
Ik heb echt geen vakantiegevoel en ik heb al zeker niet door dat we er al anderhalve week op hebben zitten. 
Er is genoeg gebeurd hier bij ons thuis. 
Eerst de verjaardag van Kevin, waarbij ik hem zoveel mogelijk en coronaproof heb proberen te verrassen (is gelukt, jeej!)
En vervolgens het afbreken van de keuken. 
'Doen we wel even' zeiden we eerst tegen elkaar. 
HAHA! Dat zeg ik NOOIT meer!!!! 
De keuken afbreken ging nog met z'n tweetjes. 
Maar dan... Leidingen, stroompunten, stucken, paar tegenslagen en nu in de stress of alles wel op tijd klaar is (vast wel!) voor we vrijdag onze nieuwe keuken krijgen. 
Dat betekent dus ook dat we buiten hebben gekookt op een campingstel met 2 pitten en gebarbecued en dat ik toch wel zin heb in weer een 'echte' en gekookte maaltijd. 
En dan als kers op de taart zijn we nu 'meneer en mevrouw Penris' sinds gisteren! We zijn het geregistreerd partnerschap aangegaan :)
We hebben een hele mooie dag gehad met toch nog een beetje familie erbij. Niet zoals we het eigenlijk hadden willen vieren, maar dat feestje gaan we dubbel en dik inhalen. 
En inmiddels droom ik alweer 's nachts over een (half)volle klas en ben ik MEGA MEGA MEGA blij dat we weer mogen gaan beginnen jeeeeeej!!!!
Gaat een dikke tegenvaller zijn met alle regeltjes en dingetjes, maar daar komen we ook wel weer uit toch. 
Ik ben in ieder geval blij als ik alle leuke kinderen weer kan zien. 
Kan niet wachten!
Tot snel!

Bijna vakantie! - dagje koningsspelen

Oepsie, gisteren vergeten te bloggen! 
Ik had namelijk 'project verjaardag Kevin' want hij is dinsdag jarig. 
Nu hij werken was, had ik mooi de kans o de laatste cadeautjes in te pakken en te bedenken wanneer ik in hemelsnaam stiekem de woonkamer kan gaan versieren. Over dit laatste ben ik nog niet helemaal uit..
Vandaag het laatste dagje voor de meivakantie. Een drukke vakantie voor de boeg.. 
Het wordt tijd voor onze nieuwe keuken, dus we mogen beginnen met slopen volgende week. 
En dan hebben we ook nog onze belangrijke dag waar we het geregistreerd partnerschap aangaan. 
Helaas zonder dat we dit echt kunnen vieren.. 
Een drukke vakantie dus. Gelukkig zijn het twee weken haha. 
Die weektaak maken ga ik eerlijk gezegd ook niet missen. De eerste week leek dat de perfecte oplossing, maar in week 5 was ik er ook wel een beeeeeetje klaar mee moet ik zeggen. 
Neemt niet weg dat het gewoon fantastisch werkt en dat de kinderen gewoon mega goed hun best doen! 
Ik ben een trotse juf!
Tijd voor twee schoolvrije weken, en dus ook blogvrije weken. 
Een hele fijne vakantie
Stay healthy
Stay safe
Dikke knuf van de juf!!

Ik ben vandaag zo vrolijkkkkkkkkk

Joehoe, hé, hallo!
Ik ben echt vrolijk vandaag. Ik weet niet waarom. Gewoon omdat het kan. 

Misschien komt het omdat ik gisteren gewonnen heb van Kevin. 
We keken film op de bank, heel gezellig allemaal...
Maar toen we naar bed zouden gaan, kreeg ik toch even een gekke bui..
Ik begon met de bottleflip waar ik altijd zo allergisch voor was. Dat was moeilijk zeg!!
En guess what, na een half uur (!) vol met plezier heb ik gewonnen met 9-5!! 

Ook heb ik het tekenen weer opgepakt. 
Vroeger zei ik altijd: 'ik word juf en kinderboekenschrijfster'. 
En ik was er helemaal van overtuigd dat ik dan ook de illustraties erbij kon maken. 
Want ik tekende graag en maakte graag verhalen. 
Inmiddels zijn al die tekeningen en verhalen al weggegooid, maar het tekenen bleef ik toch wel erg leuk vinden..
Mijn eerste projectje is mijn favoriete dier. 
Ik ga gauw verder voordat ik een nieuw mailtje met een super werkstuk of foto ontvang!
Doeii!!

Ik ben de kluts kwijt dinsdag - dag zoveel..

Halloooo allemaal!! 

Vanochtend voelde het als maandag, maar het is natuurlijk dinsdag. 
Altijd gek na zo'n extra lang weekend haha. 
Na vergaderd te hebben met het hele team, moest ik even naar school. 
Niet om kinderen op te vangen deze keer, maar om het halletje bij mijn klas leeg te maken voor de poetsers die in de meivakantie de vloer komen poetsen. 
Toen ik het schoolplein al op liep zag ik een mega mooie boom die helemaal in de bloei stond. 
Prachtig roze bloesem is elk jaar te zien. Beetje jammer dat ik dit jaar niemand hoef te waarschuwen: 'Niet de bloesem van de boom trekken!!!'
Maar dit zorgde er wel voor dat de boom mooi kan bloeien zonder dat kleine kinderhandjes het er weer vanaf trekken. 
Ik vind het een geluk dat ik dat leegmaken van de vloer niet met mijn hele klas hoef te doen, want mijn klas heeft een andere vloer die niet schoongemaakt kan worden op de manier zoals dat bij de rest van de school wel kan. 
Ik besloot dan ook maar gelijk te gaan opruimen. 
Alle oude toetsen in een grote doos, de knutselkast eens goed onder handen nemen en uiteindelijk alle tekeningen van het hele schooljaar (ow, halve schooljaar..) gebundeld voor elk kind. 
Dit vind ik altijd het meest vervelende klusje van het hele schooljaar, maar wel met mooi resultaat!
Ik zorg dat elk kind aan het eind van het jaar zijn/haar tekenopdrachten mee kan nemen in een soort boekje. De reacties hierop zijn elk jaar super leuk! 
En stel je voor.. We kunnen niet meer naar school dit jaar.. Dan kan dat maar beter gewoon gedaan zijn!
En als we wel weer naar school kunnen, dan loop ik niet alleen te stuiteren van plezier, maar dan hebben we dat vervelende klusje toch maar al voor een groot deel gehad!

Nou, ik geloof dat het tijd is om de balans op te maken van alle lessen die al af zijn vandaag. Het is immers al bijna 15uur en dat betekent: school uit!
Geniet van jullie middag en avond. 
Veel liefs,
Juf Kelly

Hele fijne vrijdag - dag uhmmm...

Vandaag wordt mijn verhaaltje een beetje saai. 
Waarom? Omdat het een dag was dat ik precies niks heb meegemaakt. 
Ja ik heb super leuke foto's van de kinderen gekregen en ik ben een paar boodschapjes gaan doen. 
Verder heb ik gewoon lekker in het zonnetje gewerkt.
Oja, ik heb één challenge weer opgenomen voor volgende week! 
Woohooo dan zijn de (aangepaste) koningsspelen. Nu al zin in!
Zo, een korte vandaag. 
Op naar een fijn paasweekend zonder laptop. 
Tot volgende week!

Birthday thursday! - Dag teveel

Lieve allemaal,

Ik miste jullie al enorm. alleen, na vandaag mis ik jullie nog meer!
Vanochtend, toen ik stiekem nog in bed lag, ging de bel...
Even dacht ik dat ik een bosje bloemen voor mijn verjaardag kreeg, dus hup badjas aan en naar de duer!
Niemand bij de deur, alleen een super lief tasje met mooie tekeningen en een verjaardagswens erin!
Dat was het teken voor Kevin om ook met verjaardagscadeaus op bed te starten. 
Ik was gewoon al enorm verwend geworden om 9uur 's ochtends!
Gauw stonden we op en Kevin maakte een heerlijk verjaardagsontbijt. Zo'n ontbijt dat we normaal alleen op zaterdag hebben.. 
Om 10uur mocht ik bellen met groep 4. Beginnen ze me toch te zingen... lang zal ze levennnnn!
Te lief gewoon!
Na het videobellen kwam Kevin met nog meer verrassingen en zelfs een zelfgemaakte tiramisu (IK HOU VAN TIRAMISU!) van zijn bazin. 
Mijn dag kon gewoon al niet meer stuk!
Net voor ik met groep 3 ging videobellen stond er ineens een vreemde meneer voor de deur te zwaaien. Ja, ik zat in de tuin en wilde net gaan videobellen met groep 3... Moet hij dan echt NU komen??
Achteraf was dat blijkbaar de bedoeling haha, dat hij eigenlijk TIJDENS het gesprek zou komen. Met gewoon een mega bos bloemen namens de hele klas. 
Ja, dan kun je die tranen niet tegenhouden (heeft Kevin lekker niet gezien want 'ik ging een vaas halen') 
Wat een dag... En dag vol verrassingen, een verrassingsbezoekje op afstand en heel veel gezang door de lieve kinderen uit mijn klas. 
Lieverds, heel erg bedankt! Maar nu mis ik jullie nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erger! 
Hopelijk tot snel! Mega dikke knuf van de juf!

Wat gebeurt er allemaal woensdag - meeste vergaderingen ever!

Goeiemorgen, goeiemiddag, uh ik weet het al niet meer. 
Met een knorrende buik zit ik deze blog te typen. 
Ja, ik hoor je denken: juf pak je dan even iets te eten.
Neenee, vandaag is zo'n dag dat ik eerst mijn lijstje af wil werken en dan zie ik wel verder. 
De ene na de andere vergadering vandaag. En dat met zo'n mooi weer! Zit je binnen achter je schermpie. 
Wat vandaag nog niet is gebeurd is dat ik veel mails van kinderen moest beantwoorden.
Volgens mij geniet iedereen van het heerlijke weer, wat ik ook heel goed kan begrijpen op woensdagmiddag!
Zou ik ook (willen) doen haha. 

Wat heb ik verder gedaan? Nou, precies niks. 
Alleen even met oma gebeld. Die heb ik al eeuwen niet meer gezien natuurlijk. De laatste keer was op het feest van het 50-jarig huwelijk van mijn oma en opa. en dat is toch al heel wat weken geleden :(
Fijn om mensen ook even te kunnen horen. Blijkbaar weer ze eind deze week hoe het videobellen werkt, dus dan kunnen we elkaar even zien. 
Bizar he, dat dat ineens zo waardevol wordt!
Net zoals mijn megalate lunch of vroege avondeten dat ik nu ga pakken. 
Doei!!

Happy tuesday - dagje werken!

Oké, ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, maar de titel klopt niet helemaal. 
Ik werk namelijk elke dag, maar vandaag niet vanuit mijn home office. 
Vandaag mocht ik weer de kinderopvang regelen! YES!
Helemaal blij stapte ik vanochtend uit de auto en om 8.20 stond ik enthousiast te wachten bij de klasdeur.
Al gauw kwamen de eerste kinderen. Zelfs met cadeaus voor mijn verjaardag donderdag, wow! 
Wat deden de meeste kinderen? Ze renden zowat naar de tablets, pakten en tablet en gingen de klas in. 
Jakkie, niet zo mijn ding, maar blijkbaar waren ze wel gewend hier op school... 
Een aantal kids ging direct aan de slag met de weektaak en de kleuters speelden een spelletje op de tablet. 
Na zo'n 10 minuten vond ik het wel welletjes en besloot ik de kleuters aan een rekenspel te zetten. 
Lol dat ze hadden! Dat moest ik hebben. Leren, plezier hebben en tadaaaaaa. 
HEt lastigste was om de vergadering met het team te combineren met het draaien van een klas. 
Ook al waren het maar 6 kids... Gelukkig mocht ik ze naar buiten sturen, waar een andere leerkracht toezicht hield. 
Kon ik toch mijn zegje doen in de vergadering. 
's Middags heb ik iedereen aan een kleuropdracht gezet. Iedereen heeft een paashaas gemaakt met alleen maar streepjes. 
Kleuren mocht niet.. Althans, zo min mogelijk. 
En weer plezier... 
Weet je wat ik nou zo mooi vind. In de tijd dat ik met de kinderen in de klas werk, vergeet ik alle ellende dat nu gaande is gewoon even. 
Ik vergeet dat de wereld op dit moment in hokjes zit en ik lach en heb plezier met de kinderen. 
Waarom zitten we hier? Nou, omdat corona is... Dat is het standaard antwoord en kids gaan er niet verder op in. 
Fijn, even zo'n dagje afschakelen. Terug naar de harde wereld... 
Tot morgen! Ik moet gaan koken namelijk, ben een beetje te goed gewend hierzo nu Kevin bijna altijd thuis is haha. 

Zomerse maandag - dag ik tel al niet meer..

Piep piep piep piep!
Het vertrouwde geluid van het alarm op school. 
Het is weer maandag en ik heb het hele weekend mijn laptop uit gelaten en alleen maar een enkele noodzakelijke mail verstuurd (YES! Trots op mezelf!)
Daar loop je dan. Een lege school in. De sneeuwpop staat nog vrolijk op me te wachten terwijl ik als één of andere verbrande tomaat rondloop.
Want gisteren een beetje verbrand toen we een wandeling gingen maken om zonnebrandcreme te kopen haha. 
Gauw probeer ik de computer op te starten, die er duidelijk geen zin in had.. 
Gelukkig moesten er ook dingen in het werkpakket van groep 3 die niet geprint moesten worden.. 
Met een knoop in mijn maag maak ik voor elk kind een pakketje. Daarin zit het rekenboek, het boek van veilig leren lezen, het schrijfschrift en veilig en vlot van de nieuwe kern. 
Ik wil ook iets leuks doen en Kevin had laatst mega leuke kleurplaten/wenskaarten van zijn werk meegenomen. 
Ik besluit een gedichtje te maken en die op te plakken op de wenskaart. Naam erop, rijtje stickers eraan en klaar is Kelly. 
Wat mis ik die koppies. 
Al gauw kwamen de eerste ouders, allemaal met gepaste afstand en allemaal na elkaar. Heel fijn, zoals afgesproken!
Fijne gesprekjes heb ik even gehad, maar allemaal wel met een vervelende vraag erachter: 'kunnen we nog wel naar school dit schooljaar?'
Daar denk ik echt liever niet aan op dit moment, maar het is wel een realistische vraag, 
Nou, toen alle ouders weg waren moest ik nog op twee missies.
Missie 1: tekst op het raam van school hangen en beren voor het raam. Gelukt maar wat een karwei in je eentje....
Missie 2: wenskaartenmissie.
Alle kids van groep 3 hebben nu wel een kaart met gedichtje, maar groep 4 dan?
In printte alle adressen uit, maakte voor elk kind een wenskaart met gedichtje klaar en deed er een rijtje stickers bij. 
Hup, in de auto door het hele dorp! Geeft mij wel een fijn gevoel. Even iets voor de kids doen. Gewoon, omdat ik ze zo mis en omdat ze zo fantastisch zijn. Gewoon om wie ze zijn....

Bijna weekend vrijdag! - dag hoeveel? te veel!

Goeeeeeeeeeeedemiddag allemaal,

Ik geloof dat er iets mis is met mij. 
Ik word elke dat blijer. En dat terwijl we helemaal niet in zo'n blije situatie zitten! 
Ik denk dat ik blij wordt van het feit dat alle kinderen enthousiast worden van mijn opdrachten. 
Dat geeft energie. Gisteren lag ik bijvoorbeeld in de woonkamer op de grond te rollen om een challenge op te nemen. 
Jaja, dat kan op school niet haha. 
Het is bijna weekend en de weersvoorspellingen zijn erg goed.
Gaat het me dan EINDELIJK lukken om een computervrij weekend te realiseren?
Haha, dacht het ook niet. Maar ik kan het in ieder geval proberen. 
Wat ik ook weer eens ga proberen is koken dalijk. Ik ben weer aan de beurt. 
Ik ben de afgelopen week heel erg verwend geworden doordat Kevin veel gekookt heeft. Beetje balen nu hihi.
Lieve allemaal,
Fijn, zonnig weekend en tot volgende weeekkkkk!!
Knuf van de juf!

Vergaderdonderdag - dag 18

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa vandaag de dag dat ik de schatjes weer kan zien!

Vanochtend al een half uurtje met groep 4 gebabbeld via de videochat. En dalijk met groep 3. 
Deze juf wordt zo blij van al die lieve koppies! 
Gewoon even een half uurtje bijkletsen, vertellen wat iedereen bezig houdt en vooral lekker lachen met elkaar. 
Vandaag mocht iedereen een mop vertellen of iets waar hij/zij trots op was. 
En natuurlijk werd mijn 1 april grap nog even besproken haha.
Na een half uurtje ga ik er altijd vandoor, zodat de kids ook met elkaar kunnen praten zonder dat de juf mee luistert haha. 

Inmiddels heb ik ook met groep 3 vergaderd, vanuit de vensterbank. Je moet toch het beste licht hebben zodat iedereen je kan zien! 
Op één of andere manier wilde mijn laptop niet zo goed meewerken en was ik in de woonkamer gewoon niet te zien. Pikzwart beeld.. 
De enige oplossing was videobellen vanuit de vensterbank. Had je al die mensen eens naar binnen moeten zien kijken toen ze langs kwamen! Hilarisch!

Kikker in je bil - dag 17

'Juf, je veter zit los'
Dat hoorde ik dit jaar voor het eerst niet... 
Maar ik heb toch wel even een potje kunnen lachen vandaag!
Op de weektaak van de kinderen had ik een toets gezet. Gewoon om te kijken dat ze niet achter blijven in hun ontwikkeling. 
Toets op 1 april, 1 tip: vertrouw dat nooit... 
Al snel kreeg ik de eerste mails van lachende ouders en kinderen. Geweldig.
Kinderen die gelijk beginnen met werken en niet de eerste zin 'lees eerst alle opdrachten goed door' lezen, waardoor ze er achter zouden komen dat ze helemaal niks hadden hoeven maken.
HAHAHAHAHA. Ik lig dubbel om dit, echt! Wat mis ik die humor in de klas zeg! Gelukkig kan het op deze manier ook.
En dat vind ik nu heel belangrijk. De humor en positiviteit erin houden.
Normaal wenste ik bijvoorbeeld dat ik lekker een dagje vrij zou hebben op mijn verjaardag. 
Maar nu baal ik dat ik volgende week donderdag mijn verjaardag zonder de allerliefste 20 kinderen en collega's moet vieren. 
Nou heb ik Kevin en die is ook heel lief en die doet soms ook alsof hij een kind is, maar dat is niet hetzelfde... 
Maaaaaaaaaaaaaar ik mag niet klagen, ik heb een dagje 'vrij' op mijn verjaardag. Of beter gezegd een dagje thuis haha. 
Ik ga me eens even nuttig maken. Eens kijken of nog meer kinderen in mijn 1 april grap getrapt zijn, kikker in je bil!!!!
Liefs van de juf!

Vergaderdinsdag - dag 16

Jullie hebben geen knal gehoord gisteren he?
Nee die administratie ging best goed! Helaas wel pas op éénvierde.... 

Yeeeeeah vandaag was de dag dat ik mijn collega's weer even kon zien! 
Ook al was het gewoon in een vergadering haha. 
Fijn om iedereen weer even te zien en te spreken, terwijl Kevin heel netjes stil bleef (doet ie nooit!) om mij niet te storen. 
Blijkbaar moet ik vaker vergaderen, dan is hij ook vaker stil.
Haha, grapje natuurlijk. Hij is heel lief voor me, maakt thee, zorgt dat ik optijd eet op een dag (anders eet ik gewoon niet tussen de middag, oeps) en hij zorgt voor de nodige dosis humor die we ook wel kunnen gebruiken in deze tijd. 
Daarnaast kookt hij steeds vaker (YES!) en poetst hij terwijl ik hier een blog zit te typen haha. 
Niet dat ik niks doe, maar doordeweeks wil ik mijn aandacht vooral op het werk richten en niet op het huishouden. 
Dat komt in het weekend wel weer.

Ook heb ik vandaag een hele handige app gevonden waardoor ik super makkelijk instructievideo's kan maken! 
Ik kan gewoon mijn beeldscherm van de laptop opnemen terwijl mijn hoofd onder in het beeld te zien is. Super fijn! 
De eerste instructiefilmpjes zijn al geplaatst in teams, dus de kids kunnen lekker aan het werk.
Fijn om nieuwe dingen te ontdekken, nu we waarschijnlijk elkaar pas na de meivakantie weer gaan zien. 
Ik ben benieuwd vanavond...

Ik ga een stukje chocoladetaart eten (hmmmmm) en dan ga ik weer een nieuw filmpje uploaden. 
Tot morgen!!!

Administratie maandag - dag 15

Ik ben geboren om les te geven. 
Ja als kleuter riep ik al dat ik juf wilde worden. 
Even later wilde ik kapper of kinderboekenschrijver worden. 
Maar juf, ja dat was toch echt precies wat ik wilde!
Heel fijn dat die droom ook drie jaar geleden uitkwam en dat ik nog steeds elke dag met plezier voor de klas sta. 
Alleen, nu een virtuele klas. Een beetje minder, maar we worden er zo alleen maar wijzer op zullen we maar zeggen. 
Er is alleen één ding waar ik niet zo goed in ben. 
Namelijk: administratie. 
Ze me voor een klas, maakt niet uit welke klas op de basisschool, en ik draai het wel. (Oké, ik heb ook zo mijn voorkeuren, maar dat betekent niet dat ik een andere klas niet zou kunnen. Kunnen is iets anders dan willen)
Maar zet me aan de administratie en ik raak echt binnen no-time de weg kwijt. 
Misschien is daarom mijn bureau altijd een grote ontplofte rotzooi haha. 
Anyway, vandaag ga ik PRECIES doen waar ik niet zo goed in ben. Administratie!!!!!
Ik begin gestructureerd. Ik maak een lijstje van alles wat ik moet doen. 
Ik ben benieuwd hoe dit gaat eindigen.... (tip: als je een knal hoort vandaag dan is mijn eettafel een grote ontplofte rotzooi geworden en dan is de administratie mislukt!)

No screen saturday - dag 13

Woohoooo weekend!
Ik heb het gevoel (en dat gevoel klopt niet) dat ik meer werk dan in een normale schoolweek. 
Mentaal ja, dan werk ik meer. Van 's ochtends tot 's avonds en nog in mijn dromen ben ik bezig met de kids en thuiswerk.
Gisteren ben ik weer door mijn eigen lichaam teruggeroepen. Ho, stop, tot hier en niet verder!
Een migraineaanval terwijl ik net twee weken geleden bij de osteopaat ben geweest is nooit goed. 
Dus er moest iets gebeuren. 
Ik heb mezelf verplicht om de hele dag niet mijn laptop aan te zetten of het leuke spel Spyro op de playstation te spelen. 
Tijd om samen met Kevin en zijn vader de tuin op te ruimen. 
Inmiddels ligt de hele voortuin vol gebonden snoeiafval, dus we hebben goed gewerkt. 
Geen hoofdpijn gehad en even lekker kunnen afschakelen (ja, deze blog schrijf ik op zondag ;))
Dat was echt heeeeeeel fijn!!
Dan kan ik morgen nog mijn wekelijkse zondag-poetsdag uitvoeren en dan zijn we weer klaar voor een nieuwe week. 
Ik kan werkelijk niet wachten tot dinsdag. Niet omdat mijn lieve zusje dan jarig is en ik niet op bezoek kan gaan, maar omdat we dan hopelijk meer duidelijkheid hebben of we na 6 april nog op deze bizarre wijze door moeten gaan... Jakkie... 

Overbodig vrijdag - dag 12

Goedemiddag allemaal!
Zo, ik ben wakker. 
Ik ben er vanochtend achter gekomen dat de klas blijkbaar ook prima kan functioneren zonder juf. 
Terwijl ik met een flinke migraine aanval in bed lag, waren de kinderen zo te zien al aan het werk. 
Ik heb een enkel mailtje ontvangen en ook beantwoord, maar er zaten geen hele spannende vragen tussen. 
Conclusie: als de juf ziek in bed ligt, functioneert de klas gewoon. 
Aan de ene kant heel fijn, maar ook minder fijn. Mijn rol verdwijnt naar de achtergrond. 
Gelukkig is dat gauw weer over als we weer naar school mogen! :) 
Vandaag staat voor mij in het teken van het maken van een nieuwe weektaak. 
Ik ga meer proberen te doen met instructiefilmpjes en die moeten dus nog opgenomen worden. 
Let's do this! Ik wens jullie alvast een heel fijn weekend! 
Geniet van het zonnetje zolang het nog kan! Doe ik ook!
Liefs,

Juf Kelly.

Digidonderdag - dag 11

Hallo allemaal!

Oepsie, beetje laat vandaag met mijn blog, maar ik was zo onder de indruk vandaag.

In de ochtend eerst een half uurtje met groep 4 gevideobeld (is dat een woord?)
Daarna om 12uur met groep 3. 
Super leuk om iedereen weer te zien en te horen! Ik ben helemaal blij!
Groep 3 ging na het bellen zelfs nog vet lang door zonder mij, leuk toch?!
Ik denk dat we wel één vak mogen schrappen de rest van dit schooljaar, namelijk mediawijsheid....
Ik geloof dat iedereen over een week zo mediawijs is dat ik daar niets meer aan hoef te doen.
Yes, meer tijd voor buiten les haha!
Nou, het is al laat en ik heb weer laten merken hoe blij ik vandaag ben. 
Dit blije ei gaat lekker de bank op. Kevin heeft chocoladetaart meegenomen. I like!

Fijne avond en een knuf van de blije juf!!

Nieuwe dingen woensdag - dag 10

Nou, daar ben ik weer hoor. 
Het zonnetje schijnt lekker, dus dat wordt weer een middagje in de zon werken gok ik! 
Dat vinden we heeeeeelemaal niet erg!

Vandaag ben ik begonnen met het proberen van nieuwe dingen. 
Althans... De opzet. 
Ik ga morgen proberen om met de kids te gaan videobellen!!
Gisteren de eerste videovergadering met het team gehad, dus tijd om dit met de klas te proberen. 
Twijfels waren er wel om dit ook met groep 3 te doen, maar ik ben nu zo ver dat ik het toch wil proberen. 
Met een duidelijk stappenplan en lieve papa's en mama's moet dat toch wel lukken. 
En zo niet? Nou, dan bedenken we wel wat anders.

De moed zakte me namelijk wel een beetje in de schoenen toen ik vanochtend las dat er een grote kans is dat de scholen tot na de meivakantie dicht zijn. 
Pffffff, laten we hopen van niet zeg..!

Vanochtend ging ik ook weer eens naar de supermarkt. Onze verse producten waren bijna op en ik vind het wel zo fijn om verse groente en fruit in huis te hebben. 
Dus vol goede moed (haha, grapje..) ging ik naar de supermarkt, waar OVERAL strips op de vloer plakte met 'hou aub afstand'. 
Bij de ingang stond een lieve meneer met desinfectiespray en doekjes en je moest achter in de rij aansluiten om ook zo'n doekje te krijgen. 
Hiermee kon je eerst je handen afvegen, om daarna het karretje of het winkelmandje te ontsmetten. 
In de supermarkt was iedereen een of andere roofvogel geworden, want iedereen keek continu om zich heen of anderen niet te dichtbij kwamen. 
Vreselijk en heel onmenselijk!
Eenmaal bij de kassa vroeg ik me af wat er met het personeel gebeurd was. Iedereen leek ineens veel liever, aardiger en klantvriendelijker!
Dat moet ook wel, want de hele situatie is al depressief genoeg. 
Laten we er het beste van maken. Ik ga zo lekker de zon in met mijn laptoppie, tot morgen!

Dikke knuf van de juf!

Dag 9 - rustige dinsdag

Hoi allemaal!
Het zonnetje schijnt vandaag weer lekker! 
En ik kan op de laptop zien hoe hard iedereen weer werkt. 
Het lijkt wel alsof iedereen steeds vroeger begint met werken. Slim plan, heb je de rest van de dag tijd voor leuke dingen :)
Ik heb net vergaderd met alle collega's. Was weer even fijn om elkaar te zien, maar ergens ook wel moeilijk. 
Dan wil je toch net even die knuffel geven, maar dat is lastig via een beeldscherm.

Vandaag ga ik me bezig houden met het opnemen van filmpjes waarin ik voorlees. Kevin is er niet, dus dan kan hij ook niet denken dat ik gek ben geworden door tegen mijn telefoon te gaan praten haha. 
Ennnn ik ga eens bedenken hoe ik contact met alle kinderen kan onderhouden. 
Misschien ook wel videobellen? Of een chat? Of iets anders... 
Een kort blogje, want veel meer ga ik ook echt niet doen. 

Fijne dag allemaal!!

 

Update om half 5: jeeeej het voorlezen lukt!
In mijn blogs ga je steeds filmpjes vinden van het voorlezen. 
Veel luisterplezier!
https://www.youtube.com/watch?v=dO0zAbRdZvY

https://www.youtube.com/watch?v=z76NyOX2a4w

 

Liefs en knuf van mij!

Dag 8 - kinderopvang day

Zooooo daar ben ik! Een beetje later dan de andere dagen, maar dat komt omdat ik vandaag de kinderopvang mocht regelen op basisschool Schinveld.
Gisteren heb ik geen blog gemaakt, want toen ben ik begonnen met het opnemen van voorleesvideo's waarin ik ga voorlezen! Alleen, dat wil nog niet helemaal goed lukken, dus wordt vervolgd..

Een beetje spannend was het vandaag wel in Schinveld. Wat ga je de hele dag met de kinderen doen?
Ze hebben in ieder geval allemaal een weektaak, dus het eerste uur kregen we makkelijk om, had ik mezelf al bedacht.
Rond half 9 kwamen de eerste kinderen binnen. Gelukkig ook bekende koppies, dat is wel zo leuk toch?!
Al heel snel rende één van de kinderen (uit mijn klas) naar me toe, armen wijd voor een dikke knuffel. 
Alleen... Dat mag niet. Echt, ik heb me zelden zo rot gevoeld. Ik moest haar gewoon afwijzen, kon niet knuffelen en probeerde heel lief, aardig en blij te blijven. 
En dat terwijl mijn hart op dat moment even in duizend stukjes brak. 
Zo, dat was weer genoeg negativiteit, want de rest van de dag ging eigenlijk best goed. 
De kids hebben keihard gewerkt aan de weektaak en gelukkig zaten we in een kleuterlokaal (van een kleuterMEESTER, hoe vet is dat?!) zodat er ook nog heerlijk gespeeld kon worden. 
Fijn was dat!
We hebben lekker buiten gespeeld en mooi was om te zien dat kinderen die elkaar eigenlijk helemaal niet zo goed kennen, toch zo makkelijk en snel samen gaan spelen. Nou heb je weinig keuze als er maar weinig kinderen zijn... Maar ik vond het echt knap. Kunnen sommige volwassenen nog wat van leren denk ik zo...
Ondertussen kon ik aan de slag met nieuwe weektaken voor volgende week en had ik gelukkig ook even een face-to-face overlegmomentje met de leerkracht van groep 3/4 van de andere locatie. Iets was de afgelopen week natuurlijk niet kon. Nu zaten we toevallig samen dus nu moesten we het er ook van nemen. 

En nu... Nu ben ik thuis en krijg ik steeds meer mails met brieven die kinderen hebben geschreven voor de ouderen op het werk van mijn vader. 
Ik smelt.. Dit is toch supermooi? Zoiets zouden we vaker moeten doen ;) 

Tijd om te gaan ontspannen en even lekker niks te doen (moet ook eens kunnen, ben ik heel slecht in!!)
Morgen de eerste video-vergadering met alle collega's, ik ben eens benieuwd!

Zaterdag 21 maart - dag 6

Heee goeiemiddag allemaal!
Wat ik vanochtend toch weer meemaakte.. 
Elke zaterdag verheug ik me op het ontbijt (favoriete maaltijd van de dag, hebben jullie het in de gaten?)
Want op zaterdag heeft Kevin meestal vrij en dan maakt hij een lekker ontbijt voor ons! Mer lekker veel ei :)
Dusss vanochtend was ik weer helemaal happy. Ik hoorde Kevin al bezig in de keuken en nadat ik verzorgd was ging ik ook naar beneden. 
In plaats van een lekker ontbijt, lag er een cadeautje op de plek waar ik altijd zit. 
Een cadeautje? 
Ik maakte het open en zag Kevin al glunderen. De woorden 'hier kom je de crisis wel mee door' zeiden mij nog steeds niet wat het was.
Eenmaal open gemaakt, zat er een playstation spel in. Ik ben niet zo'n game fanaat, maar dit spel.... 
Vroeger vond ik het geweldigggg, en dat heb ik blijkbaar iets te vaak gezegd. Dus besloot Kevin maar het spel 'Spyro' voor me te kopen. 
Eigenlijk had hij geregeld dat we vanavond zouden gaan uit eten vanwege ons twee jaar samen zijn vandaag, maar gezien alle horeca gesloten is, gaat dat niet door. 
Normaal ben ik de romanticus die altijd iets regelt, maar deze keer moet ik eerlijk bekennen dat ik helemaal niets heb, oepsie!
Verder is vandaag heerlijk rustig. Thuis gewoon gezellig bij elkaar zijn (en Spyro spelen haha) en de weektaken hier en daar nog iets aanpassen. 
Ik ga eens op zoek naar een leuk boek. Helaas heb ik de leukste boeken niet meegenomen met het verhuizen en nu heb ik dus alleen maar kinder- en prentenboeken thuis... Wie weet ligt er nog wel een leuk kinderboek tussen. 
Fijne dag allemaal!
Liefs, 
Juf Kelly

Vrijdag 20 maart - dag 5

Goeiemorgen allemaal!
Ik merk dat ik elke dag steeds een beetje later opsta. 
Eén voordeel heeft het wel. Ik kan lekker elke dag samen met Kevin ontbijten! Happy me!
Alle ouders nemen mijn taak nu steeds meer en meer over en dat betekent dat ik steeds minder hoef te doen. Wie weet laat een aantal ouders zich wel omscholen...

Ik bedenk me hoe ik het zo makkelijk mogelijk voor ouders, maar ook voor kinderen kan maken. 
Ik probeer leuke opdrachten te bedenken, ook al vind ik het fijn dat ik de kids via Snappet kan volgen bij de reguliere lessen. 
En dat terwijl ik tot een dikke week geleden nog riep: 'doe mij maar lessen uit een boek i.p.v. Snappet!'
Maar nu... nu ben ik HEEEL dankbaar met dit wonderlijke middel. Helaas voor groepje 3 niet beschikbaar. 
Dus zij (en de ouders) hebben geluk dat ze wat meer met spelenderwijs leren aan de slag mogen. Nadeel: ze moeten wel vaak een foto naar de juf sturen. 
Want helemaal niks horen of meekrijgen dat kan ik echt niet. Niet omdat ik wil controleren, maar omdat ik de kids gewoon zo ontzettend mis en blij ben als ik op foto's die blije en hardwerkende koppies zie!

En dan lees ik op internet steeds meer dat we teveel aanbieden. Eerlijk: ik heb 'mijn' ouders nog niet horen klagen. En ik hoop dat ik op dit moment zo'n lage drempel voor ze heb dat ze ook echt wel aangeven als het teveel wordt. Overal valt over te praten toch?


En dan.. die mails doen me ook echt goed. Als ik hier in mijn eentje zit met mijn vers gebakken appeltaart en ik dan ineens een mailtje krijg met: 'Geniet van het zonnetje en de appeltaart' , dan voel ik me heel even niet meer alleen en smelt ik ter plekke. Wat een lieve ouders hebben de kids uit mijn klas!

Ik ga me bedenken wat ik vandaag weer ga doen. Mijn auto heeft een schoonmaakbeurt van binnen nodig, want we hebben al het groen uit de tuin in mijn kleine waggie vervoerd naar het milieupark. Kan me voorstellen dat er wat kleine vriendjes (lees: spinnen) op dit moment in mijn auto kruipen. Jakkie!
En ik moet nog iets bedenken om mijn beweging te krijgen. Gisteren de draad weer opgepakt in mijn thuis sportschool. Want ik denk dat de kinderen zich rot schrikken als over een paar weken een dikke juf de klas in komt lopen hihi. 

Fijne dag allemaal! Ennehh... werk niet te hard, het is bijna weekend!

Liefs,

Juf Kelly
<------------------------------------

Het begint te wennen - dag 4

Goeiemorgen allemaal! 
Dag 4 is aangebroken en het is inmiddels donderdag. 
Ik begin mijn draai te vinden, maar ik ben er steeds zekerder van dat de laptop niet mijn beste vriend is. 
Blij dat ik een beroep gekozen heb waarin ik (normaal gesproken) niet alleen met een schermpje werk! 
Het zonnetje schijnt lekker en ik zit al buiten met een dampende kop thee. 
Gelukkig is de tuin ver in orde gemaakt gisteren, dus het is fijn om buiten te zitten. Ook al ben ik vandaag weer alleen..
Ik wacht op de eerste mails van ouders, maar tot nu toe is dat er nog maar 1. 
Dat betekent, denk ik, dat iedereen zijn draai een beetje begint te vinden. 
HEEL fijn vind ik dat, maar natuurlijk ook wel jammer. Contact wordt minder zo. 
Ik ben benieuwd hoe het groep 7/8 afgaat. Zij zijn vanochtend begonnen met chatten met de juffen. Videobellen om precies te zijn. Als dat lukt, wil ik ook wel een poging wagen in de komende weken! Kan ik die lieve snoetjes nog een keertje zien!
Ik denk, als het vandaag rustig blijft, dat ik ga beginnen met het bakken van een appeltaart. Die appels liggen al 2 dagen met smart te wachten :) 
Maar voor nu lekker bakken in het zonnetje en genieten van het feit dat de kinderen zich mega goed inzetten, top!

Zo, inmiddels is het bijna 14.00uur en staat de appeltaart in de oven. Dat is een hele goede rekenles overigens. Ik ga proberen of ik hier een vlogje over kan maken voor een bonus rekenles voor de klas. Misschien ontdek ik nog wel een nieuw talent....
Ik zit buiten met mijn koffietje en laptop te genieten van de bijtjes en vogels die in en over de tuin vliegen. Ik beantwoord leuke mails met foto's en hier en daar nog een vraag. Het wordt tijd voor een nieuwe uitdaging: hoe maak ik LEUKE lessen voor de kids thuis en behaal ik toch de gewenste doelen? 
We moeten bezig blijven toch ;) 

Dag 3 - Coronacrisis & boodschappencrisis!

Vanochtend ging hetzelfde als gisteren.
Vroeg wakker en topfit! En deze keer een minder vervelend gevoel dan gisteren.
Hoe kan dat? Omdat ik gisteren mega veel mails moest beantwoorden met vragen. 
Fijn om zo toch in contact te blijven met in ieder geval de ouders van de kids!

Vanochtend had ik het geniale plan om boodschappen te gaan doen. 
Tja, soms tref je lege keukenkastjes aan. Dan is het niet om te hamsteren, maar dan moet je ECHT boodschappen doen! Vol goede moed gingen we dan, na een lekker ontbijtje, naar Jumbo.  Lege schappen viel eigenlijk wel mee, maar werkelijk iedereen had wc papier in zijn of haar winkelkar!! Oke, bijna iedereen dan. 
Bij lidl was dat niet zo, want daar was gewoon helemaal geen wc papier haha. En geen vis, en geen pizza....  Niet dat we dat moesten hebben, maar die lege schappen zien heel raar uit. 

 

Inmiddels is ons boodschappenavontuur weer voorbij en stromen steeds meer mails binnen. Toen ik zojuist mijn laptop opstartte zag ik dat al HEEL veel opdrachten op Snappet gemaakt waren, wow!!
En er waren al kinderen op Squla en met Zoem aan het werken. Ik ben zo trots!

Update om 13.45uur: Inmiddels krijg ik zoveel mails binnen met werk van kinderen en foto's van werkende kinderen! Veel blijer kun je een juf in deze tijd niet maken. Ik moet steeds Kevin storen met zijn werk in de tuin (hij heeft een dagje vrij) om te vertellen wat voor leuks ik nu weer heb binnen gekregen hihi. Ik ga gauw de foto's en werkjes bekijken :) En daarna nieuwe opdrachten bedenken voor volgende week. 
Fijn om zo wel mijn creativiteit kwijt te kunnen om lessen te bedenken die hetzelfde doel hebben als een les die we op school in het werkboekje zouden maken. 

Update om 18.00uur: Er is één ding dat je NOOIT binnen moet doen. Ik raad je dan ook aan om dit thuis niet na te doen. Juffen proberen zoveel mogelijk te doen wat we elke dag doen. Alle vakken.. Dus ook gym. Kevin had het mooie idee (en hij is geen juf..) om binnen met een stuiterbal te gooien. Eindresultaat na 10 minuten samen met een stuiterbal gooien: juf beland op haar billen op de grond haha! 
1 tip: doe dit nooit na!  :) 


Fijne avond allemaal!

Heel veel liefs,

Juf Kelly

Dag 2 - Coronacrisis!

Dag 2: Om half 8 word ik superfit wakker. 
Heerlijk om langer te slapen, maar ik werd wakker met een vervelend gevoel. 
Ik wil werken, ik moet werken, maar ik mag niet naar school. 
Ik moet thuis werken. 
Haastig open ik mijn mail op mijn telefoon, alsof er nu al kinderen aan het werk zijn. 
Haha, tuurlijk had ik geen mails.

Ik draai me nog even om, want de wekker van mijn vriend gaat pas over een half uur. Hij moet wel gewoon werken. 

Onrustig bleef ik. Ik wil werken, ik wil iets voor de kinderen doen! 
Ik sta maar op en verzorg me. Daarna pak ik een lekker ontbijtje en ondertussen komen de eerste mails van ouders al binnen. 
Wat ik al verwachtte, is dat Snappet niet helemaal zijn werk deed op deze ochtend. De kinderen hebben immers nooit thuis hoeven inloggen op Snappet. 

Zo snel als ik kan geef ik antwoord, want dan kunnen ze ook sneller aan het werk. 
Na mijn ontbijt zie ik de eerst groene bolletjes al verschijnen als ik mijn laptop open klap en Snappet opstart. 
Heerlijk, de kids zijn aan het werk! En dat zonder instructie van mij, ik ben trots! 
Afgesproken is dat ik tussen 12 en 15uur beschikbaar ben voor vragen van ouders, maar inmiddels heb ik al flink heen en weer gemaild. 
Het is nu rustig en ik denk dat ik even een blokje om ga maken om af te schakelen. Anders komen we nooit aan onze beweging en kom ik over een paar weken tonnetje rond op school aan. 

Om 12uur ga ik weer paraat zitten. 
Bizar dit, onderwijs op afstand...

Coronacrisis! dag 1

Op dag 1 van het thuiswerken moest ik gewoon naar school. Ik heb immers geen klachten op dit moment.
Dit om kinderen op te vangen die ouders hebben die werkzaam zijn in de vitale sector. 
Helaas moesten we ook weer ouders naar huis sturen, omdat de afspraken niet voor hen golden. 

Vervelend is het om kinderen weer naar huis te sturen. Zeker als je elke dag met mega veel plezier naar school gaat!
Maaaaaar wat hebben we dan de hele dag gedaan?
Er was welgeteld één kind! Eén kind over twee locaties. 
Dat kind heeft geloof ik de dag van zijn leven gehad. 
Hij mocht mee naar de andere locatie, waar alle juffen en meesters zaten te werken. 
Hier moest ik ook gaan werken. Daar zat ik dan, met mijn laptoppie. 
Ik wist niet wat ik moest doen, want ik had al alles klaar voor als de scholen moesten sluiten. De weektaak voor de kinderen was al ontworpen en eigenlijk hoefde ik het alleen maar te sturen naar de ouders.
Alleen, dit mocht niet! We moesten afwachten wat besluiten van het bestuur waren. Het kon dus zomaar zijn dat mijn hele weektaak niet zou mogen..
EINDELIJK kregen we bericht. Alle scholen mogen zelf weten hoe ze het thuisonderwijs gaan vormgeven! YES!! 
Spoedvergadering was gepland en toen konden we met z'n allen overleggen over hoe we alles zouden gaan aanpakken. 
En dat terwijl één leerling ondertussen heerlijk een film keek of met de lego speelde. Tussen alle juffen en meesters.
Al snel was duidelijk dat we schoolbreed voor de weektaak zouden gaan. 
Gelukkig! Tijd om dit naar alle ouders te sturen! 
En nu? Nu zijn veel kinderen al aan de slag met hun weektaak en ik zie binnen Snappet veel groene bolletjes ontstaan. 

Ik ben trots op ze, meer dan ooit! 

En ik zal jullie op de hoogte houden hoe ik deze komende drie weken ga overleven zonder al die lieve kinderen in de klas! 

Legoletters zijn fantastisch!

Goeiemorgen!

Met allerlei verhalen kwamen de kleuters vandaag de klas binnen.
Gezellig die maandagochtend!

Na de maandagochtendkring vroeg de klas of ik ook iets te vertellen had.
Ja natuurlijk, want ik had dit weekend flink geknutseld!

60 nieuwsgierige oogjes keken me aan toen in een felroze map tevoorschijn haalde.
Ik had dit weekend kaarten gevonden waar leerlingen met Lego letters kunnen bouwen.
Leuk én leerzaam! Dus direct uitgeprint en gelamineerd.

Ik legde uit dat je met de letters die je kunt bouwen je naam kunt maken of misschien wel de naam van andere kinderen..
En met de kaarten voor de logiblocks (die ik ook had uitgeprint en gelamineerd) kan iedereen vormen naleggen van de logiblocks. En het woord wat het figuur dan is, staat onder het plaatje. Ideaal!

Tijd voor de werkles..
‘Ik heb een werkblad om carnavalswoorden te stem….’
‘JA ik ik ik! juf mag ik?’
‘Uh stempelen dus…’
Enthousiasme ten top, had ik niet verwacht want ik had ze natuurlijk allang ingedeeld haha.

‘Dan heb ik de legoletters.. J. en L..’
‘NOUUUUUUU’ klonk uit veel andere mondjes.

Heerlijk he, als zoiets nieuws aanslaat?
Ik had primair bedacht om de legoletters aan de oudsten over te laten en te kijken of de jongsten interesse zouden tonen.
En jawel hoor.
Tijdens de werkles ’s middags hebben zelfs jongsten letters gemaakt!
‘Welke letter is dit?’
‘Juf kijk ik heb een letter! Welke is dit?’
‘Hoe heet deze letter?’

Spelend leren, yes het is gelukt!
Deze week leren we de V van vastelaovend, ben benieuwd of dat net zo aanslaat!

Ik heb de letters nu vast aan de legobak gemaakt, zodat iedereen die dat wilt ermee aan de slag kan gaan.
Als dat zo doorgaat als nu word ik alvast heel blij.

Die logiblocks waren ze even iets minder enthousiast over, maar alles tegelijk is ook zoiets he.

Waar ik nog heel blij van werd vandaag is hoeveel de klas al wist over ‘de carnavalsoptocht’
Ik besloot met de klas te bedenken wat je allemaal moet hebben om een perfecte carnavalsoptocht te organiseren.
Verkleedspullen, clowns, slingers, ballonnen, wagens en tractors, versierde auto’s, een zak voor het snoep in te doen, een prins die snoep gooit.
‘En wat nog?’ vroeg ik, en ik doelde op de toeschouwers die naar de optocht kijken en de fanfares die meelopen.
‘Uh…’
‘Uhh….’

Hmm.. niks dus.
PLING! ideetje!

youtube – carnavalsoptocht Voerendaal (mooi om terug te zien als je zelf hebt meegelopen haha, als we dan toch een optocht gaan kijken..) – allemaal kijken en onthoud de dingen die we nog NIET hebben opgeschreven!

Resultaat: De volgende woorden kwamen na het filmpje naar boven:
– Muziekinstrumenten
– Mensen die muziekinstrumenten bespelen

Jaaaa en hoe noemen we dat samen?
Welgeteld één leerling wist dat haha. Maar nu weet bijna iedereen het. Juist, de FANFARE!
We hebben de fanfare nog eens bekeken en ik zag dat het voor velen duidelijk was.

En wat nog?
‘uhhh…’
‘uhhh…..’

Gaaan we weer haha, echt geen toeschouwers?

‘Jongens, ik loop een optocht en omdat we zoveel werk hebben gehad aan het naaien van de pakjes en het maken van de wagen, zou ik het fijn zijn als ook mensen komen kijken! Hoort dat niet bij een optocht?’
‘JAwel!!! Met snoepzakken!’
Ja dat dus haha.. Snoepppppp
‘En hoe noemen we die mensen die staan te kijken dan?’
‘Kijkers?’
‘Kijkende mensen?’

‘Nou, ik noem ze toeschouwers.’
‘Toeschouwers?’
‘Ja, als je naar een voetbalwedstrijd of een danswedstrijd ofzo gaat kijken ben je ook een toeschouwer. Zo noemen ze de mensen die gaan kijken!’
‘Aaaaaaahhhhh’

En uit met de pret. De kring had lang genoeg geduurd en de energie was ver op.
Tijd om bij te tanken en te eten!

Ja, dit was een gezellige en zeker ook een leerzame dag!
Laten we meer van die dagen maken…

Gezellige boel!

De eerste twee dagen van de eerste lio-week waren voorbij en ik was stiekem wel een beetje blij dat we vandaag een normale dag tegemoet konden gaan.

Vanochtend druppelden de kinderen en ouders binnen en het lijkt alsof de meeste ouders nu echt doorhebben dat ik tot de zomervakantie in de groep ben.
De dag begon lekker rustig en de klas lijkt nu ook steeds beter te accepteren dat ik ’s ochtends een goeiemorgen rondje doe!
Ik wens iedereen persoonlijk even goeiemorgen en ik krijg steeds minder blikken die zeggen ‘juf wat doe je in hemelsnaam, dit doen we nooit’.

Wel merk ik dat ze OF nog last hadden van de twee vreemde en drukke dagen aan het begin van de week OF ze moeten nog een beetje wennen aan het feit dat ik niet altijd even gestructureerd werk als mijn mentor. Nu zij er niet meer bij is de hele dag kan ik me wel voorstellen dat dit voor kleuters even vreemd is!

Lekker kletsen tijdens een prentenboek? Dat kan gewoon.. Dacht de klas dus.
Dan komt mijn ‘ik vind het niet fijn wat jullie doen’ preek weer even en dan is het weer goed.
Het lopen over de gang gaat weer net zo stil en goed als toen mijn mentor nog in de klas was en het eten in de pauze lijkt juist minder goed te gaan.

Zo zijn er momenten waarbij ik merk dat de klas/een aantal leerlingen (toevallig altijd dezelfde) uitprobeert tot hoever ze kunnen gaan bij mij.

Tijdens de werklessen de ‘juf juf juf juf juffffffff’ momenten geven aan dat ik het stoplicht weer eens vergeten ben en een ‘AAAAAAUWWWWWWWWW’ geeft aan dat ik die twee leerlingen inderdaad beter niet bij elkaar had moeten zetten.

Opeens moet je zelf aan alles denken en is er niemand die even met één knipoog of een frons laat zien of je op dat moment wel of niet de goede keuze hebt gemaakt.

En tussen al die ‘oja’-  of ‘waar moet ik nu aan denken’ momenten is er gelukkig heel veel tijd om te genieten en spontane dingen te doen. Klas druk? Even gauw ‘tsjoe tsjoe wa’ (of een ander lied) opzetten en even lekker bewegen. Geen zin om door het geklets heen te vragen voor stilte? Dan zingen we het liedje dat we maandag hebben geleerd nog even.
Auditieve training aantrekkelijker maken? Oh wacht, ik heb hier nog een papegaaienknuffel.. We doen het papegaaienspel, zeg na….
Meloenen bij het schoolfruit die gesneden moeten worden maar waar je eigenlijk geen tijd voor hebt?
‘Let op, kijk wat ik ga doen… Hoeveel meloenen hebben we?’
‘Drie! Pas op met je vingers juf!!’ (Ja ik had een groot mes gepakt om het mee te snijden en de klas was erg onder de indruk hiervan)
‘Hoeveel stukken hebben we nu?’
‘Zes! En er zitten pitjes in!’
‘Hoe kan het dat we zes hebben nu dan? Net had ik nog 3…’
‘Je hebt ze door de helft gedaan!’ (woordenschat en rekenen in 1!)
‘Heb ik met 6 stukken meloen voor uh…. met hoeveel kinderen zijn we ook alweer?’
‘Ik tel wel even…………’ (weer rekenen, yess)

En lachen? Ja dat doen we ook..
‘Juf kijk mijn tas lekt!’ (melk komt met bakken uit de tas op de vloerbedekking en leerling L. blijft gezellig staan met zijn tas in de lucht’
‘Ja… Woooooooooowwww naar de wasbak ermee!’
En er is een heel kabouterspoor door de klas hahaha.

Offff

Leerling L. : juf kun jij de banaan openmaken? Die zit zo strak!

Offff

Ik: ‘Wie heeft nog een vraag hierover?’
J.: ‘Ik vind het leuk dat L. komt spelen bij mij!’ (We hadden het over het gedrag tijdens het eten in de pauze… hmm)

En dan de mooiste opmerking die ik elke dag krijg:

‘Juf, ik vind je lief!’

Ja.. ook als ik net flink gemopperd heb hahaha.

Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken!

Het besef kwam pas vanochtend..

Niet vanochtend toen ik mijn bed uit kwam, maar vanochtend toen ik in de klas was en mijn mentor naar een ander lokaal ging en daar haar spullen neerzette.

Oef, nu wordt het serieus! IK ben de juf.

8.20 uur, de bel gaat. We gaan ervoor, ik kan het!
Met nog een heel lieve kaart van mijn mentoren, veel succes-wensen, een berg goede moed, een nieuw jip en janneke boek dat is als cadeau van mijn ouders kreeg, heel veel zin maar toch ook een tas met ‘gezonde’ zenuwen op zak ging ik naar de klas waar de leerlingen en  ouders al binnendruppelden.

Ik vertelde mezelf dat ik me niet gek moest maken, ik ken de ouders, ik ken de kinderen en als ik mijn mentor echt nodig heb hoef ik bij wijze van spreken alleen maar even te gillen of te roepen. Best handig als ze een lokaal ernaast zit.

Al snel waren de ouders uit de klas en kon de dag beginnen.
Op de training van de Kanjertraining heb ik meegekregen dat het zinvol is om leerlingen ’s ochtends persoonlijk een hand te geven. Ik besloot om dit te doen zoals ik vorig jaar deed. Geen hand geven, maar vanaf nu iedereen ’s ochtends goeiemorgen wensen. Een beetje onwennig en afwachtend kreeg ik van de meeste leerlingen een goeiemorgen terug.

Verder heb ik gewoon de planning aangehouden zoals die normaal ook is. Het voorleesontbijt hadden we ook nog vandaag en ’s middags mochten we met z’n allen kijken naar een kettingreactie van het project FIETS dat voor onze klas morgen zal plaatsvinden.

Tijdens de gymles konden we niet naar de gymzaal i.v.m. het project dat voor een aantal klassen vandaag al plaatsvond, dus ging ik vol goede moed met de klas buiten. Oh wacht, ik ben alleen buiten.. Echt alleen.. Tot..
‘Juffffffffffffff E. is gevallen!’ Bij 9 van de 10 gevallen kun je zeggen: ‘moet ik de brandweer, de bakker, de politie bellen?’ en dan verschijnt er weer een lach en wordt er verder gespeeld.
Deze keer was echter sprake van een kapotte legging en BLOEDDDDDDDDD. Kleuters en bloed gaan niet zo goed samen want bij een bijna onzichtbaar puntje bloed is vaak al paniek in de klas. Hier was wel sprake van een vervelende wond door het vallen, dus ik kon me de paniek wel een beetje voorstellen.
Oh wacht, ik was alleen buiten.. Hoe kan ik nu in hemelsnaam zorgen dat die leerling een pleister op haar knie krijgt, dat die knie schoongemaakt wordt en dat de rest van de klas een leerkracht buiten heeft lopen..
Dat gaat NIET. ‘Weet je wat je doet?’ zei ik na even denken wat ik nu in hemelsnaam moest doen. ‘Ga even naar juf M. en dan vraag je of ze de knie een beetje kan schoonmaken en of er een pleister op kan.’ Tja, toen moest ik mijn mentor echt even storen haha. Zo zie je maar, net die eerste lio-dag is dat 1/10 geval dat niet opgelost wordt met een telefoontje naar de brandweer of de politie haha.
Niet veel later kwam een andere kleuterleerkracht met haar klas naar buiten.

Het liep verder allemaal prima tot mijn mentor de klas binnenkwam en vroeg: ‘Wie had je in gedachte dat ik mag meenemen? Voor wie ga je het eerst gesprek typen?’

Wow oja, ik ben de leerkracht haha. Oink, weer werd ik even met de neus op de feiten geduwd. Ik moet gesprekken typen en voeren binnenkort. Oja… Net als ’s middags toen ik tijdens de pauze opeens absenten invulde in Parnassys of na school ouders die naar me toe komen omdat ik ’s ochtends iets met ze had afgesproken. Daarbij ook nog de teamvergadering die er opeens op maandag bij komt en waarbij het besef komt dat ik nu elke week vier dagen bij het team hoor.

En dan heb ik het nog niet over alle succes-wensen en ‘hoe ging je eerste lio-dag?’-vragen, het feit dat ik voor ik naar huis ga 20x het lokaal controleer om te kijken of ik niks vergeten ben en me nu al bedenk wat het beste reken- en taalaanbod voor de komende weken is.

Oké, het besef is er en het begin is goed gegaan. Op naar de rest met een hele berg goede moed en veel zin. Als je doet wat je leuk vindt hoef je immers nooit te werken!!

Spelend leren..?

Op mijn vorige blog kreeg ik de reactie dat we dit vaker zouden moeten doen. 
De verwondering bij kinderen oproepen, zodat ze nieuwsgierig worden en op die manier kunnen leren. 

Dat zette me aan het denken. 
Kan dat niet al? 
Zijn we soms niet gewoon even de essentie van het kleuteronderwijs vergeten?
Zeker nu met die CITO toetsen in januari... 

Ik bedacht me een voorbeeld dat ik vorig jaar zag en vergeleek dat met wat ik dit jaar heb gedaan. 

Vorig jaar had mijn mentor, de leerkracht van een groep 1/2 combinatie in de klas een getallenlijn van 1 t/m 20 ophangen. 
Niet heel bijzonder zou je zeggen. 
Toch wel.. 

Zij had in de klas een sokpop. Dit was de cijferdief. 
De cijferdief was DOL op cijfers!! Elke dag, of als hij ziek was niet zo vaak, at hij een cijfer op. 
De kids in de klas waren elke keer weer op hun hoede. Zou de cijferdief deze keer weer een cijfer hebben opgegeten? 
En ja hoor.. Dan was het weer zover. De eerste die zag dat een cijfer weg was. Huh, welke zou hij hebben opgegeten? 
Dat zette de leerlingen aan het denken. Welk cijfer komt voor/na dat cijfer... 

En ja, dan moet de cijferdief opbiechten! Heeft hij weer een cijfer opgegeten? 
'Ja eh sorry, ik had zo'n honger!' was dan wel eens het antwoord van de sokpop. 
Soms had hij nog meer honger en zocht hij naar cijfers op kleren en schoenen van kinderen. Natuurlijk wekte dat alleen maar enthousiaste kleuters op! 

Nu dit jaar heb ik de CITO erbij gepakt als ik een rekenopdracht met de klas wilde doen. 
Ik bedacht een spel waarbij een pandabeertje (bij gebrek aan een ijsbeer..) geen natte pootjes wilde krijgen. De leerlingen moesten ijsschotsen in de goede volgorde leggen, van klein naar groot. 
Vervolgens legden we er cijfers bij van 1 t/m 10 en ging de panda met zijn dikke billen op een cijfer liggen. Eén leerling was op dat moment op de gang. 
Die leerling mocht daarna raden op welk cijfer meneer panda lag. 

Ik bedacht me wat nu meer aanslaat. 
Die ene kringactiviteit waarbij leerlingen ook enthousiast waren, of de elke keer terugkomende cijferdief... 

Juist ja, die cijferdief. Die heeft voor de verwondering, het enthousiasme en de nieuwsgierigheid gezorgd. Uiteindelijk heeft de hele klas toch wel door dat daar de cijfers van 1 t/m 20 in de klas hangen. Zeker als je elke dag een ander cijfer laat opeten door de pop. Niet meneer panda met zijn billen op een cijfer! 
Misschien moeten we dat vaker doen ja... Dat enthousiasme aanwakkeren. Dan kunnen we net zo goed veel leren!

Wat een beetje ijs al niet kan doen!

Yesyesyessss vanaf 6 februari mogen we aan de slag.
Op naar de LIO!

Vandaag beoordeling gehad, maar daarvoor nog een veel leukere dag beleefd in de kleuterklas.

Vandaag toen ik alles pakte voor de les:

‘Wat is dat?’
‘Ik denk dat in die een citroen zit’
‘Dat is ijs!’

Ja, die gekke halve flesjes, daar zat ijs in.
Ik heb dat gisteren in de vriezer gelegd. Is ijs koud? Voel maar eens.
En daar ging één bakje ijs door de kring. Iedereen voelde hoe koud het ijs was.

‘Ik wil weten hoe we die kleurtjes uit het ijs kunnen krijgen, iemand een idee?’
‘Ja dan moet je met een mes en dan zo eruit halen..’ Uh ja, maar dat is wel een beetje gevaarlijk.
‘Of met je vinger en dan zo en zo doen.’ Ja, maar dan zitten we hier morgen nog..
‘Met een schaar! En dan eruit knippen.’ Is dat niet net zo gevaarlijk als het mes?
‘Dat moet ehhh…. (fluisterstemmetje van een andere lln. zegt: ‘smelten’) SMELTEN!’ Ja precies. Ik denk dat dat de meest veilige oplossing is.

Hoe kunnen we het dan het beste laten smelten?
‘Buiten in de zon!’ Ja super plan, maar de zon is aan de andere kant van het schoolplein. Gaan we niet doen.. We kunnen het wel gewoon buiten zetten. Wie weet smelt het!
‘Onder een lamp!’ Jaaaaa, maaaar hoe dan? Moet ik het aan het plafond hangen? Nee beter van niet.
‘In warm water!’ Oh dat is ook een optie, maar hebben we warm water in de klas? Nee, misschien dan gewoon koud water gebruiken..
‘Op de verwarming!’ Ja, goed plan, gaan we doen!

En wat doen we met het vierde bakje? Hmm niks, daar kwam geen idee meer voor. Ik wilde het nog in een sjaal wikkelen, maar dat vonden ze veel te gek.

De drie opties:

  • Buiten
  • In een bak water
  • Op de verwarming

Nu kwam de grote vraag. Wat zou het snelst smelten? Waarom?
14 leerlingen dachten dat het ijs op de verwarming het snelst zou smelten. Dat was het warmst.
10 leerlingen dachten dat het ijs het snelst zou smelten in het water.
1 leerling dacht dat het water buiten het snelst zou smelten.

Tijd voor de test…. Maar eerst eten, dat ijs smelt vanzelf en dan kijken we na het eten wel.

Dacht ik………….

10 minuten later, terwijl ik zoals gewoonlijk met de collega’s op de gang zit te eten en alle kleuters in hun eigen klas eten staan opeens 7 leerlingen naast me.
‘Juf het water is gesmolten!’
‘Die op de verwarming is gesmelt!’
‘Ja maar die in het water ook!’
‘Ja en buiten nog niet!’

En dat allemaal tegelijk…… Doei pauze dacht ik..
Gelukkig gingen de meeste billen gauw weer op de stoel toen ik de klas in kwam. Blij door het enthousiasme van de klas, maar misschien niet zo handig om er geen duidelijke afspraken over te maken haha.

Na de pauze waren de blokken ijs op de verwarming en in het water wel kleiner geworden (ook nog even groot..), maar het draad was nog niet eruit. Dat werd weer wachten!

Terwijl mijn mentor cito’s afnam verdeelde ik werk, tot…
‘Juf ik heb in mijn broek gedaan!’ (leerling D.)
Kan gebeuren. Wacht ik verdeel gauw werk ik kom eraan!

Werk verdeeld.. En toen kon ik leerling D. helpen.
Terwijl ik overal heen moest om ouders te bellen (D. was ziek), kwamen leerlingen mij mooi vertellen dat het ijs nog meer gesmolten was, terwijl D. op de wc erg verdrietig was.
Handen tekort!!!

Geen paniek, ook deze situaties gebeuren in de kleuterklas.
Leerling D. had een schone broek uiteindelijk, alle andere kinderen waren uiteindelijk weer aan het werk en D. werd door een ouder opgehaald. Ziek zijn kan gebeuren.

Helemaal blij dat ik me rustig kon houden in een onverwachte situatie en met een overenthousiaste klas, kwam ik de klas weer in.
‘Juf het ijs…’
‘Juf kom kijken!’
‘Kijk bij het roze bakje!’

Ja, ja, ja.. Ik kom eraan… OW! Het ijs was gesmolten! (midden in de werkles terwijl de meesten weer rustig werkten)
‘Jongens, luister allemaal! Handen vast, kijk naar mij! Kijk eens wat gebeurd is. Is het ijs op de verwarming helemaal gesmolten? Is het ijs dat in het water lag helemaal gesmolten? Is het ijs van buiten helemaal gesmolten?’

We kwamen tot de conclusie dat het ijs op de verwarming en in het water even snel gesmolten waren en dat buiten niks gebeurd was met het ijs omdat het daar zo koud is!

Oké mooi. Dat hebben we gehad, we hebben er over nagedacht, de conclusie is dat het water en de verwarming even snel werkten en dat het buiten veel te koud is om ijs te laten smelten.

Intussen was de werkles bijna voorbij en konden we opruimen.

Tot we ’s middags buiten opnieuw ijs ontdekten! Op de grond was een stuk van het schoolplein ijs geworden!
Wat een plezier hebben de kleuters daarmee gemaakt.
Hoe kan het nu dat dat ijs is geworden en de rest van het schoolplein niet?

‘Ik denk dat daar water heeft gelegen!’ Was het antwoord van één kleuter.

Heerlijk he, dat enthousiasme, dat ontdekken…

En als klap op de vuurpijl toen we buiten waren had ik een leerling aan mijn been hangen die de opmerking maakte:
‘Juf ik vind je zo lief ik kan de hele dag wel aan je been hangen!’

Ik smolt..

Georganiseerde chaos

Gisteravond 23.00 uur:
‘Heb ik alles? Ik mag niks vergeten. Wat als dit… Wat nou als…. Oké je hebt alles, stop met denken en ga slapen..’

Vanochtend 7.45 uur:
‘Yes ik ben op tijd, waar is mijn to do-list? Ohja, kroon maken, kronen controleren van de kinderen, dit moet klaar, kleurplaten kopiëren, bingo opzetten, liedjes opzetten. Hoe werkt de installatie?'

Vanochtend 8.20 uur:
‘Goeiemorgen vandaag komt Sinterklaaaaaassssss!!!!!!!!!’
Enthousiaste koppies kwamen de klas in en gingen lekker aan de slag met de inmiddels gekopieerde kleurplaten.
‘Wanneer komt Sinterklaas nou??’ Die zou om 8.45 uur komen.

8.30 uur:
‘Jongens laat ALLES liggen, doe je jas goed dicht en kom lekker mee naar buiten. We gaan eens kijken of Sinterklaas er misschien al is!’
‘Juf ik heb een plan bedacht!’ Zei L. opeens met een ontzettend serieus gezicht zoals hij dat altijd zo goed kan. ‘We moeten kijken of we iets gouds zien!’
‘Oh en wat is dat goud dan wel?’
‘De staf natuurlijk!’
Nee hoor, we zagen nog niks dat op de staf van de Sint leek..
Langzaam werd het drukker op het schoolplein. We dansten met z’n allen de pepernotensamba, pietengym, we zongen liedjes terwijl de ouders achter het hek keken tot opeens….

‘PIETENNN!!!!!’ Op het dak!!!
Het regende opeens pepernoten uit de lucht. Nee, het waren pieten op het dak! Wauwwww!!!

Na nog een liedje en een dansje zagen we opeens een rode mijter en iets gouds!!!

Maar wat gek.. De sint kwam de school uit. hij kwam gewoon van binnen naar buiten! Misschien had hij de verkeerde ingang genomen.
En nog iets.. daar was cadeautjespiet!

De afgelopen weken hebben we veel brieven van cadeautjespiet ontvangen. Hij had de boot gemist en heeft van spanje tot Landgraaf gefietst! Hij heeft onderweg zoveel meegemaakt en in Snowworld in Landgraaf had hij een ongeluk gekregen. Hij had verband om zijn knie en Sint duwde hem in een kruiwagen. Die piet toch!

Met bevroren handjes en voetjes gingen we weer naar binnen. Iedereen stortte zich gelijk weer op zijn/haar kleurplaat en ging zonder dat iemand het zei aan het werk. Met de liedjes van de club van Sinterklaas op de achtergrond, het haardvuur op de tv en sfeerverlichting aan was het een gezellige boel.

9.30 uur:
Tijd om de tassen vast te pakken en het eten al klaar te zetten op de tafels. Nog even in de kring en toen KLOP KLOP KLOP (en dan nog een beetje harder), daar kwam opeens piet naar binnen!
Hij kwam ons halen en in een heel stille rij waar we nog complimenten voor kregen van een juf van groep 3, mochten we op bezoek bij Sinterklaas.

Met nog een paar minuutjes over dansten we de pietengym die we zo goed hadden geoefend. Die gekke pieten probeerden het ook en arme cadeautjespiet lag daar maar met zijn zere knie..

Na het liedje pakte piet een grote zak en bracht ons naar de klas. Iedereen kreeg een cadeautje! Samen pakten we die uit en er werd spontaan weer een lach op alle serieuze gezichtjes getoverd. LEGOOOOOO!!!!!!!!!!!

Daar kregen we honger van, dus de juffen namen ook even pauze terwijl de klas lekker boterhammen at.

In de middag mocht iedereen zijn eigen speelgoed meenemen. Feest dat het was!
Iedereen speelde lekker met het eigen speelgoed, er reed een autootje door de klas, er zong een Elsa pop, een hondje werd uitgelaten en het was gewoon erg gezellig.

Georganiseerde chaos, dat is het goede woord..

Om even af te koelen van het uurtje spelen, speelden we BINGO!
Voor sommigen nog een beetje moeilijk, maar opeens bij het laatste plaatje van de powerpoint had iedereen bingo!!!! Dat moest gevierd worden met lekkere speculaasjes!

Na al dat snoepen nog even lekker uitgewaaid.

Met nog een verhaaltje tijdens de laatste 10 minuten en handen tekort om de spullen allemaal vast te houden, hebben we deze drukke, maar veeeeel te gezellige dag afgesloten.

Pepernotenverstoppertje, Sint wegen en plezier hebben!

‘Juf mag ik mag ik?’
‘AAAAH NEEEE’
‘Juf mag ik zometeen?’
‘Nee, ik kijk naar de tijd en we moeten echt stoppen nu.’
‘NEEEEEEEEE’
‘Ik ben nog niet geweest!’

Enthousiasme ten top vandaag. Niet tijdens het spelen en werken of buitenspelen, maar tijdens rekenen!
Een plattegrond van de klas had ik thuis getekend en vandaag zonder pardon in de kring gelegd.
‘Wat is dit?’ Natuurlijk kon ik niet van de kids verwachten dat ze meteen zouden zeggen ‘juf dat is een plattegrond van de klas!’ , maar ik vind het gewoon hilarisch om te horen dat kinderen er een winkel op het blaadje staat en dat de blokken in de bouwhoek groente is. Erg mooi gevonden, maar helaas.

Stel je voor je bent een vliegje (vliegpiet! haha) en je vloog hier heeeelemaal boven de klas. Wat zou je dan zien?
Samen bespraken we de plattegrond en langzaam kwam bij de meesten het besef wat alle getekende onderdelen waren.

En deze juf zou juf Kelly niet zijn als we niet even een spelletje erbij zouden bedenken. Niet van tevoren bedacht dus was even een gokje of het zou werken.

Eén leerling gaat de klas uit en niet voor straf. Wij bedenken met de rest van de groep een plekje waar we deze pepernoot gaan verstoppen, leggen die op die plek en op dezelfde plek op de plattegrond. Word je teruggeroepen, kijk je op de plattegrond en als het goed is zie je meteen waar de pepernoot verstopt is.

Pepernotenverstoppertje was geboren.. En LEUK dat ze het vonden!!! Wat een heerlijke rekenles was dit. De leerling van wie ik in eerste instantie dacht: ‘oh jee, dit gaat dus niks worden’ snapte het op een gegeven moment ook en vond gelijk de pepernoot na één oogopslag op de plattegrond.
Hilarisch moment was toen we de pepernoot op het bureau van mijn mentor wilden verstoppen en zij toevallig heel erge honger had en de pepernoot wilde opeten. ‘NEEEEEEEEE JUFFFF NIET DOENNN!!!!!!’ werd door de klas geschreeuwd. Als Sint in Spanje was geweest had hij ons zeker gehoord haha. Zelfs de jongste kleuters die aan tafels werkten keken verschrikt op haha.

Na de les hebben we met z’n allen nog even pepernoten gesmikkeld en daarna waren de jongsten aan de beurt.

Weegpiet was ziek, dus we moesten hem helpen. Ik pakte Sinterklaas op (handpop, maak je geen zorgen) en legde die in de weegschaal. Welke kant is zwaarder? Het bakje van Sinterklaas of het lege bakje? Sinterklaas natuurlijk met die pepernotenbuik. Hoeveel pepernoten weegt Sint eigenlijk?

De weegschaal werd in balans gebracht en de kring werd steeds kleiner. Want juf, van zo’n verre afstand kun je echt niks zien!
Sint woog wel 13 pepernoten!!
Mijn inzicht was voor de les niet zo optimaal, want ik dacht dat een gewoon simpel klein blokje wel lichter zou zijn. Dan hoefden die oudsten niet zooooo veel te tellen. Dit gaat namelijk nog niet altijd optimaal als ik maar tot 10 tel.
Tot mijn verbazing was het blokje wel 19 pepernoten zwaar!!!!
Wauw, het blokje woog zelfs meer pepernoten dan Sinterklaas.

En ook deze activiteit was weer een activiteit waarvan je je realiseert dat Sinterklaas de leukste tijd van het schooljaar is. Morgen hebben we pietenochtend en ik ben eens benieuwd.

Dan gaan we sint niet meer wegen, we spelen geen pepernotenverstoppertje meer, maar we gaan lekker pepernoten rollen (en bakken!), pietjes knutselen, een kroon maken voor het sinterklaasbezoek maandag, BINGO en andere leuke sinterklaasspelletjes en als klap op de vuurpijl gaan we lekker schmincken.
Nu maar hopen dat een paar pieten ons ook komt vergezellen!


Zie ginds komt de.. hoe ging die ook alweer?

‘Zie de maan schijnt door de bomen’
‘Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht…’
‘Zie ginds komt de stoomboot..!’

De mooiste tijd van het jaar is weer aangebroken en natuurlijk zingen we dan weer volop sinterklaasliedjes (heel fijn als je met keelpijn zit trouwens..).

Mijn mentor gaf me de opdracht om eens opnieuw in de Sinterklaasliedjes te duiken, zodat ik ze natuurlijk ook kan zingen met de klas.
Natuurlijk was ik hier al vanaf begin oktober mee bezig haha en ik dacht dat ik wel genoeg liedjes wist.

Eindelijk kwam op 12 november Sinterklaas in Nederland aan en ik heb (gelukkig of niet) niet veel mee gekregen van de landelijke intocht op tv, aangezien ik een vrolijke piet in Sittard mocht zijn. Zwart welteverstaan..

Vrolijk zong ik mee met de liedjes en ik dacht JA dat gaat goed komen als ik met de kleuters liedjes zing.
Afgelopen maandag was ik even naar stage om één en ander te regelen en toen werd me gevraagd of ik even met de klas sinterklaasliedjes wilde zingen. Natuurlijk, leuk!

Ik kwam erachter dat de klas niet zoveel liedjes kent, of misschien gewoon niet wil zingen haha.
Vanochtend bedacht ik wat ik hiermee moest doen. Moet ik zelf alle liedjes als een lijstje in mijn hoofd prenten voor als de klas niet veel verder komt dan ‘zwarte piet ging uit fietsen’ of ‘sinterklaas kapoentje’?

Ik bedacht dat ik de bekende en minder bekende liedjes ook kon bundelen. Er zullen wel al genoeg lijsten en boekjes met sinterklaasliedjes bestaan, maar ik ben op zoek gegaan naar de liedjes die mij aanspraken, die ik nog niet zo goed kende, die ik zelf op de basisschool gezongen heb… Zo ben ik tot de volgende lijst met liedjes gekomen.

Zo, ik kan aan de slag met de klas. Laat Sinterklaas maar gauw op school komen!

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb